Column Gina Sandifort - nummer 5 - 08 september 2020.

Positief effect van bewegen ervaren.

 

Als je beweegt, denk je niet zoveel meer aan stress en je zorgen. Beweging zorgt dus automatisch voor meer rust in je hoofd. Daarnaast maakt je lichaam allerlei gezonde stoffen aan zoals endorfines en dopamine; lichaamseigen drugs die je een euforisch en goed gevoel geven, waardoor je beter tegen stress en zorgen kunt.

 

Dat klinkt tof, toch???

Maar wat kan het nog meer voor je betekenen?

 

Ook zorgt het stofje fenylethylamine dat je depressieve gevoelens verminderen. Dit zijn als het ware allemaal gelukshormonen die je stress bestrijden en ervoor zorgen dat je weer wat lekkerder in je vel komt te zitten. Vaak slaap je ook beter en dieper als je regelmatig en wekelijks, zo niet dagelijks sport en of beweegt. Dit heeft ook weer extra effect op je gemoedstoestand en energie. 

 

WOW dit klinkt steeds beter :-)

 

Uiteraard heeft beweging ook een positief effect op je hart- en bloedvaten, want doordat je hart extra moet pompen, gaat je bloed efficiënter door je lichaam. Het voorkomt het dichtslibben van je aderen. Je bloeddruk blijft lager en je verkleint de kans op diabetes in combinatie met de juiste voeding enorm. Daarnaast zijn beweegactiviteiten ook van meerwaarde voor je botten. Het helpt de botontkalking tegen te gaan en dat is ook fijn, want naarmate we ouder worden, worden onze botten brozer.

 

Wist je dat sporten ook meer energie geeft? Dat komt doordat je longen en hart bij wat intensiever bewegen harder moeten werken waardoor er meer zuurstof binnenkomt met als gevolg dat je meer energie krijgt.

Hoe meer spieropbouw je hebt, hoe meer energie je extra verbrandt. Spieren verbranden meer calorieën in rust dan vetmassa. Dus je valt daardoor ook af. En meestal voel je je lekkerder in je vel zitten, je huid gaat stralen.

 

Kortom: kom in beweging!