Gina Sandifort - column 10 - 18 april 2021

Voeding en Corona.

 

In deze gekke tijden van Corona is het belangrijk zo fit en gezond mogelijk te blijven, maar hoe en waarom? 

Wat ook zeer belangrijk is dat je je immuunsysteem sterk houdt of sterker maakt. Zodat je lichaam een mogelijke infectie zoals corona effectief en snel kan bestrijden en jij je weer snel fit voelt.

Natuurlijk is het voorkomen van een infectie beter als genezen. Ons houden aan de regels is van essentieel belang, dus laten we met z’n allen de richtlijnen van het RIVM aanhouden.

 

De corona maatregelen zijn voor vele een heftige ervaring. Behoorlijk switchen in het leven is een feit.

 

Waarom is het nu een mooie tijd om je focus op voeding te zetten.

·         Je ondersteunt jouw immuunsysteem

·         Je behoudt en onderhoudt jouw spiermassa 

·         Je houdt jouw energie in balans

 

·         Je ben nu meer thuis en dit maakt het makkelijker om gezondere keuzes te maken.

Hoe maak je immuunsysteem zo sterk mogelijk

Slaap en rust voldoende, houd jezelf zo veel mogelijk in je gebruikelijke beweegritme, doe dingen waarvan jij van oplaadt, geniet van gezonde voeding.

 

1. Fruit en groente voor een beter immuunsysteem. Neem dagelijks minimaal 250 tot 400 gram groente en 2 porties fruit (vegetariërs en veganisten hebben extra nodig).

 

2. Eet lekker gevarieerd en geniet van de seizoengroente en -fruit.

 

3. Kies daarnaast vooral voor volkorenproducten zoals volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst. 

 

4. Eet één portie vlees, vis, kip of vleesvervangers (zoals peulvruchten, noten of tofu) per dag.

 

5. Eet voldoende eiwitrijke producten. Denk aan zuivel (zoals kwark, yoghurt, melk, Skyr of sojaproducten), ei, vis, kip, kaas, humus, noten, vlees en vegetarische vleesvervangers. Hoeveel je nodig hebt hangt af van jou doelen.

 

6. Drink voldoende bronwater. Tip: vul een bidon of fles met water bij de start van jouw dag en zorg dat deze aan het einde van de dag leeg is. Drink dranken zonder toegevoegde suikers, honing of andere zoetmakers.

 

7. Koolhydraten schrappen klinkt als de oplossing om af te vallen maar dit is een utopie. Je hebt hoe dan ook koolhydraten nodig. Deze bevatten een belangrijk bron van voedingstoffen. 

 

8. Voedingssupplementen: altijd veel vragen hierover, maar wel of niet slikken of gebruiken is afhankelijk van jouw doelen of lichamelijke klachten.

 

Aankomen afvallen of blijven zoals je bent

De kans bestaat dan dat je in deze periode (onnodig) aankomt, je spiermassa afneemt. Blijft je conditie op pijl of is die verminderd? Vond jij jezelf voor Corona (top) fit en gezond? Waarom niet heel snel daar terug naar toe. Of heb je dit weten te behouden?

 

Let wel goed op als je al veel spanning ervaart door Corona en alles eromheen, is dit zeker geen periode om aan afvallen te denken. Ik ben van mening dat dit een extra stressfactor voor het immuunsysteem is.

Het immuunsysteem heeft nu tenslotte alle vitamines en mineralen nodig die wij uit onze gezonde voeding halen. 

Gewicht gelijk houden en werken aan andere punten rondom je immuunsysteem is een beter plan.

 

1. Weeg regelmatiger.

 

2. Weeg eens wat vaker op hetzelfde moment, zonder kleding. Merk je een geleidelijke toename dan is het wellicht een idee om een specialist in te schakelen.

 

3. Gebruik minder bewerkte producten, neem minder suikerrijke producten. Deze kun je het best vervangen door varianten zonder toegevoegde suikers. Gebruik daarnaast vooral vezelrijke producten voor een verzadigd gevoel. 

 

4. Laat koek, snoep, chocolade, chips, frisdranken staan en koop geen van deze producten om te voorkomen dat je het toch eet.

 

5. Zet fruit en rauwkost op nummer 1.  

 

6. Vermijd een schuldgevoel en werk aan de beste versie van jezelf.

 

Werken aan jezelf is de beste beloning ooit. Ja, dit kost tijd en vééééél geduld, maar het wordt zeker beloond. Geniet van het leven, werk aan jouw punten die je wil verbeteren en heb je lichaam lief.

 

Groet, Gina 

E-mail: info@letsgosport.nl