Gina Sandifort - column 12 - 22 juni 2021.

Een volgende stap in de sport, voeding of mindset.

 

Gina Sandifort neemt ons twee weken bij de hand om de volgende stap te maken in de sport, voeding en/of mindset.

 

Vorige week Deel 1. Met Keuze, Teamwork en De Kaart (lees hier nog eens terug). 

Vandaag Deel 2. Met Wat wil jij diep van binnen?, Vrijheid, De juiste Flow en Goed zijn voor jezelf.

 

Wat wil jij diep van binnen?

Helder water wordt of blijft alleen helder, als dat rustig is en modder de kans krijgt om naar de bodem te zakken. Onze geest werkt net zo. Rommelige gedachten of ruis in je gedachten, creëert geen helderheid.

Ik zou je willen vragen om heel kort te denken aan wat jij graag zou willen. Heel diep van binnen. Wat wil je? En: focus je vervolgens hierop.

 

Helder?

Top! Kan je er direct naar toe?

Top! Doen! 

 

Lukt het niet?

Zoek voor jezelf goed uit wat nodig is om daar wel te komen.

 

Bijvoorbeeld: Ik wil graag gezonder eten.

Probeer dan door 7 keer de hoe-vraag te stellen je eindbestemming te bereiken.

·       hoe beter eten?

·       hoe andere producten kopen?

·       hoe een coach benaderen? 

·       hoe aan de slag met mijn plan?

·       hoe geregeld analyseren? 

·       hoe doen?

·       hoe vasthouden?

 

Als het je niet lukt om in 7 stappen bij je eindbestemming te komen, dan zal je een andere mindset moeten realiseren. Je weet namelijk niet echt wat je wilt. Het is dan menselijk om te denken “het lukt niet” of te denken “ja, maar…”. Maar je hebt een kracht nodig om je einddoel te bereiken. Die kracht kan vanuit jezelf zijn door een andere mindset, maar ook door externe hulp in te schakelen (trainer/coach).

 

Maar het kan zeker geen kwaad om diep van binnen bij jezelf na te gaan wat jij echt wilt en dit ook uitspreken en dit vervolgens stapsgewijs neer te zetten. Durf contact te maken met jezelf. Alleen jij weet wat goed voor je is en wat je nodig heb. Meegaan in doelen van andere waarvan jij niet 100% overtuigd bent, zal niet brengen wat jij zoekt. Blijf bij jezelf en ga ervoor.

 

Vrijheid 

Wij zijn vrij om te zijn zoals we willen zijn. Maar waarom laten we ons dan teveel leiden door onze eigen strakke planning of belemmerende gedachten? Wist je dat jou eigen wereld een projectie is van je eigen gedachten? Hoe mooi is dat, je heb dus echt de vrijheid om deze in te delen zoals jij graag zou willen.

Jezelf meer vrijheid gunnen en geven is echt een heerlijke stap. Het geeft ruimte om te doen waar je echt zin in heb, goed in bent of al heel lang naar uit kijkt.

Ik maak het dagelijks mee bij ons in de studio diegene die ruimte hebben gemaakt voor verandering voelen zich echt helemaal top en zouden niet meer anders willen.

In het begin is het pittige en zwaar elke ochtend bijvoorbeeld om 06:30 te sporten, of die vrijdag middag borrel te laten staan of bij de BBQ net andere keuzes te maken maar na een maand of drie is het heel normaal geworden en past het geheel in jou leven en zelfs in de meest drukke agenda’s.

Je leven op orde brengen met de keuzes die jij graag wil maken is een mega grote vorm van vrijheid hebben.

 

Waar zou jij graag meer vrijheid in hebben?

 

De juiste Flow 

Een natuurlijke manier van doen is meegaan met de flow. Zodra je in een flow zit gaat alles min of meer vanzelf. Je hoeft er niets extra’s voor te doen of te laten.

Waarom deze flow niet gebruiken om jouw persoonlijke doelen te bereiken. Als je jezelf een doel stelt dat niet bij jou past, zal deze totaal niet gaan voelen als een lekkere flow. Het zal daarentegen zo moeizaam gaan dat de flow er ook niet zal komen.

Vanuit ons ego kan er wel eens een sterk verlangen zijn om ergens te komen of direct te willen zijn. Dit zal de flow doorbreken en sterker nog: geheel blokkeren. Om in de flow te blijven dien je altijd te kijken naar een doel dat voor jou haalbaar is.

 

Focus niet op oude resultaten. Ga voor nieuwe resultaten die je nu zou willen behalen en bepaal goed hoe je daar wilt komen. De natuurlijke Flow komt dan weer om de hoek kijken.

Iemand die heel graag wandelt en een hekel heeft aan fietsen, ga je niet ineens laten fietsen. Iemand met watervrees ga je niet adviseren lekker te gaan zwemmen. Iemand die een bloedhekel heeft aan een sportschool en apparaten ga je niet het advies geven een abonnement te nemen op de sportschool. Ik kijk altijd naar de persoon en wat bij diegene zou passen. Je doel behalen terwijl je er tegelijkertijd plezier in hebt om naar dat doel toe te werken. Het is namelijk zo tof om te zien dat mensen veranderen en gaandeweg het sporten tof gaan vinden.

 

Goed zijn voor jezelf 

Het laatste stuk van deze blog alweer, maar ik vind wel de belangrijkste: goed zijn voor jezelf staat altijd op nummer 1. Kies wat bij je past, doe het met plezier en geniet ervan.

Ik las onlangs een mooi quote: Als je je missie hebt gevonden, is het alsof de mogelijkheden zich vanzelf aanbieden. Ga dit maar eens toepassen op jouw eigen doel en ik weet zeker dat er mooi dingen zullen ontstaan.

Leuk om te vertellen: vorig jaar heb ik zelf een auto-ongeluk gehad, brak daarbij mijn voet op twee plaatsen en heb een whiplash opgelopen. Even voor mij geen auto rijden, niet hardlopen en sporten. De artsen zeiden: “Dat wordt moeilijk.” Waarop ik antwoordde: “Dacht het niet!”

Eenmaal thuis kwam er een leenauto en ik werd elke dag naar het werk gebracht. Ik liep op krukken en deed elke dag een rondje van 10.000 stappen met krukken. Om de dag deed ik krachttraining op een aangepast manier. Na 5 weken mocht het gips eraf en begon ik direct met wandelen. Elke dag een stukje erbij. Eenmaal bij de 5 km aangekomen ging ik hardlopen. En zo begon de flow naar de halve marathon, welke ik na 7 maanden na mij ongeluk heb gelopen. Er is altijd een weg om ergens te komen. Kies jouw weg en gun jezelf om goed te zijn voor jezelf.

 

Vriendelijke groet en succes!

Heb je vragen, neem dan contact met mij op.

 

Gina Sandifort

Lets Go Sport (www.letsgosport.nl) 

Hellevoetsluis.