Gina Sandifort - column 15 - 30-03-2022.

Kan voeding zorgen voor betere resultaten?

Er zijn weinig tot geen wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar kcal verhogen of verlagen op sport- en rustdagen van sporters. Er kan dus niet met 100% zekerheid gezegd worden dat dit werkt of niet. Je kan wel op onderzoek uitgaan en ontdekken wat bij jou past.

 

Terug naar de vraag: kan voeding zorgen voor betere resultaten voor een sporter?

Als we het heel zwart wit bekijken: ja. Kcal zorgen immers voor energie en energie betekent in de meeste gevallen een beter prestatie. 

Ons lichaam is een mooie machine, maar heeft wel de juiste macro- en micronutriënten nodig om te kunnen functioneren. Te weinig kcal bij krachtsport is funest voor je spiermasse, teveel kcal bij afvallen zorgt er voor dat je niet afvalt, te weinig kcal bij duursport zorgt voor een slechtere prestatie. Maar ja hoeveel heb jij nou precies nodig bij jou doelen?

 

Om deze vraag te beantwoorden die je altijd je doel kritische te bekijken. Probeer er achter te komen wat jouw doel is:

 

  • noteer je doel
  • hou het bij 1 doel dus niet ik wil afvallen en een flinke spiermassa opbouwen dat zijn er al twee 
  • schaf een sporthorloge aan of maak een goede berekening van je behoeften passend bij jouw doelen.
  • ga opzoek naar passende informatie bij jouw doel en houd deze voor ogen en wijk niet af van je plan.
  • heb plezier in het proces en wil je het zelf niet uitzoeken ga aan de slag met iemand die je daarbij kan en wil helpen.

 

Makkelijker vol te houden

Om een plan makkelijk vol te houden is er 1 ding wat je altijd dient te onthouden: je plan. Blijf bij jouw plan en geef dit de kans en de tijd. Ik hoor vaak in mijn werk: Is dit dan mijn leven? Dien ik dit vol te houden zoals het nu is?

 

Ik denk persoonlijk dat als je een doel voor ogen heb en het is een plan aan het worden, dat je het gaat zien als jouw levenswerk en er alles aan wil en kan doen om dit mogelijk te maken. Mindset en een passend plan zijn denk ik de oplossing hierin. Ga niet hardlopen als je er een hekel aan hebt, krachttraining stom vinden maar wel een spiermassa willen? Ja, dan zul je het leuk dienen te maken of je plan bijstellen naar een ander plan. Wat je plan ook mag zijn. Maak het passend bij jou en kijk niet naar anderen Iedereen is uniek.

Een maatje zoeken die op het zelfde level bezig is, zou natuurlijk super zijn en die zijn er echt wel. Maar blijf bij jouw plan en wijk hier niet vanaf.

 

Wanneer neem je meer calorieën en wanneer minder? Oftewel caloriecycling?

Sport specifiek kun je ervoor kiezen om je calorie inname op sportdagen te verhogen en op rust dagen te verlagen. Als je deze techniek wil toepassen zijn een aantal punten van belang.

Eerst dien je te weten hoeveel kcal je op een dag verbandt. Dit kun je checken met een horloge of invoeren in een rekentool waarbij gebruik gemaakt wordt van een basis kcal voor de vrouw respectievelijk de man. Hier overheen gaat dan een pal waarde en je doelstelling. Let wel dit is een indicatie. Je eigen lichaam is de allerbeste rekentool. Die gaat zelf dingen aangeven bij te kort of teveel. Houd vervolgens alles netjes bij zodat je een goede inzage hebt in wat je aan het doen bent. Zo kan je heel goed analyseren en eventueel overleggen met een specialist indien nodig. 

 

Op trainingsdagen kun je er dan voor kiezen wat meer kcal te eten dan op rustdagen. Ook weer afhankelijk van jouw persoonlijk plan.

Dit klinkt behoorlijk complex en dat is het ook. Ga dan ook niet zelf een beetje rommelen zonder je goed te verdiepen in deze materie. Lees onderbouwde teksten die echt ingaan op datgeen waar jij mee bezig bent. Koop boeken, verdiep je in wat je graag wil bereiken. Dat is altijd goed. 

Vergt dit geduld? Zeker! Niets gaat vanzelf en alles wat je aandacht geeft groeit. In dit geval doel ik op je kennis over dit onderwerp. Leer je lichaam kennen, zoek goede passende boeken, volg een cursus. Maak het leuk voor jezelf, maar vooral ook makkelijker. Kennis maakt dit proces zoveel makkelijker en leuker. Plezier in iets krijgen zorgt er ook voor dat je het makkelijk volhoudt en jij je eigen lichaam leert kennen. Dit is het mooiste proces: jezelf leren kennen.

 

Verdeling kcal

Even terug naar meer kcal nuttigen op je sportdagen. Je hoeft niet per se meer calorieën te eten op trainingsdagen. Je kan er ook voor kiezen elke dag dezelfde hoeveelheid te nuttigen. Zeker als je dagelijks sport. Let wel, pas het aan op de sport die je doet. Moderne technologie als een sporthorloge helpt. Meten is weten in dit geval.

 

Zie je door de bomen het bos niet meer en weet je niet wat je wel en niet moet geloven. Veel informatie spreekt elkaar tegen. Dat klopt, maar onthoud wel dat er meer wegen zijn die naar resultaten leiden. Zeker als het gaat om voeding en sporten. Elke sport heeft eigen behoeften en elk lichaam/mens is anders.

 

Diclaimer

Ik ben geen wetenschapper, arts of therapeut en ken jouw lichaam niet.

Raadpleeg bij specifieke vragen altijd een specialist die bij jou doel past.

 

Met sportieve groet,

Team Lets Go Sport 

 

Studio locatie Hellevoetsluis

Burgemeester van de Jagtkade 5 Hellevoetsluis

 

06-53249871

info@letsgosport.nl  

Website

KvK 60955937 BTW NL0020211234B40